Wednesday, April 4, 2007

HIDUP INI (PROLOG DAERAH ASING)

04.04.2007
Bermula pagi yg indah ini dengan penuh kesyukuran atas kurniaan yg tidak terhingga kerna aku masih berpeluang menikmati keindahan alam ciptaan tuhan ini. Pagi ini bermula dengan penuh kegembiraan bagiku, amanah yg telah diberikan padaku kulakukan dengan penuh kegembiraan kerna tanpa kegembiraan hidup ini tak bermakna,yg lepas biarkan lah ia pergi jadikan ia pengajaran dan sempadan.Tugas sebagai pendidik di daerah pedalam ini mengajar aku erti bersyukur serta menghargai apa yg ada.Mungkin dulu aku kurang menghargai apa yg ada disekelilingku namun kini tidak lagi setiap saat itu akan ku hargai dan bersyukur atas apa yg dikurniakan.Tiada lagi istilah HIGHT TASTE dalam kamus hidupku,Bersederhana itu lah pilihan hidupku kini. Biarlah sejarah dulu menjadi kenangan dalam lipatan sejarah hidupku sebagai kenangan terindah. Daerah asing ini juga mengajar aku banyak pekara yg tidak pernah aku lalui dulu. SETIA KAWAN itulah antara pengalaman yg kukutip disini daerah ini menjadikan kami minority dalam komuniti yg berlainan sekali,tanpa setiakawan mana mungkin kami dapat bersatu dalam menempuh cabaran di daerah ini. Segar sekali suasana petang di sini dalam kesegaran itu sempat juga aku terlelap khayal dengan perasaan rindu serta senyuman yg menjadi kekuatan dalam hidupku. Sesedar ku dari lamunan itu aku bingkas bangun menunaikan kewajipanku yg telah jauh menghampiri sempadannya. Setelah selesai kewajipanku aku berlalu mencari sesuatu untuk mengisi perutku yg berkeroncong ini sambil berlagu riang untuk menghiburkan hatiku, aku menguap ubi kayu rebus yg ku isi mentega kacang, jika dahulu ubi rebus tidak pernah melepasi kerongkong ku ini namun kini aku belajar untuk itu.Jika dahulu roti dengan jem strowberi melewati kerongku, kini tidak lagi biarlah...itu dahulu kini aku berbeza, memang daerah ini mengajar aku keserderhanaan. Matahari seakan melambai-lambai meninggalkan aku keindahan matahari itu kuamati mungkin aku tidak dapat melihatnya esok...siapa yg tahu,kita hanya merancang tuhan yg menentukannya. Purnama menyinari malam yg kelam daerah ini, suram tanpa kerdipan neon tanpa kerancakan manusia yg mengejar keindahan malam.Malam di daerah asing ini sunyi,sungguh sunyi.Hidangan malam ala kadar sardin serta sayur goreng menjadi juadah kami, namun ia sudah cukup bagiku untuk mengalas perut. Keheningan malam ini aku redahi ia untuk mencari sedikit ruang untuk aku berhubung dengan dunia luar. Walaupun berada jauh nun di pedalaman namun aku tidak pernah ketinggalan sebarang informasi terkini dunia luar.Deruan angin bunyi cengkerik mengindahkan lagi suasana malam disini. Daerah asing ini akan tetap asing jika kita tidak mengubahnya aku berdoa agar kehadiran kami mampu megubah serba sedikit paradigma komuniti disini.Kesejukan malam ini makin indah ditambah dengan gerimis yg turun menghujani daerah ni.Kutinggalkan malam ini dengan kesyukuran kerna berakirlah hari ini, satu hari yg indah mungkin esok tidak serupa dengan hari ini,Ku berdoa agar esok lebih indah dari hari ini.Insyaallah...

1 comment:

Unknown said...

ah...syahdunyer...nak mengalir airmata aku...membaca catatan dari daerah terasing ini...congratulations...