Sunday, August 12, 2007

Merdeka kah kita?

Alhamdulillah syukur aku kehadratnya kerana aku masih dianugerahkan sebuah kehidupan ini. Mentari mula menjalankan tugasnya menyinari bumi bertuah ini. Daerah asing ini begitu indah disimbahi cahaya yang membawa rahmat dalam sebuah kehidupan.Aku masih disini masih setia menjadi penunggu di daerah asing ini.Diluar sana mentari begitu asyik dengan tugasnya menyinari alam ini, itu tugas nya yang menjadi fitrahnya. Fitrah kita bagaimana? entahlah tepuk dada tanya iman masing-masing. Semarak kemerdekaan mula menampakkan diri, daerah asing ini tidak ketinggalan dalam memeriahkan bumi bertuah ini.Jalur gemilang mula digantung disana dan sini, warna-warna patriotik mula mewarnai setiap inci daerah ini. Semuanya bersemangat untuk menunjukkan kecintaannya kepada negara. Kita bagaimana? jangan ditanya sumbangan negara kepada kita tapi APA sumbangan kita pada negara ini??? Aktiviti hari ini cukup mudah aku menggabungjalinkan penerapan nilai kemerdekaan dalam setiap p&p, yang melucukannya hari ini untuk slot KE aku adakan pertandingan tarian kumpulan perempuan vs kumpulan lelaki aku hanya menyediakan bunga & songkok. Dan membiarkan mereka selama 10 minit untuk bersiap. Setelah selesai aku memainkan lagu, Lagunya hari ini JONG-JONG INAI.Mereka diberi 5 minit untuklatihan membuat step atau gerak dalam tarian itu. Aku bukannya pandai sangat bab tarian nie ikutlah mereka janji mereka dapat membuat persembahan pada akhir P&P. Setelah selesai semuanya persembahan pun berlangsung. Kumpulan lelaki hampeh... Klaka aku dibuatnya lagu tradisional dia orang boleh berjoget dangdut. Keras perutku. Seterusnya kumpulan perempuan Aduh menarik sekali.... teruja aku yer lah tanpa aku mengajar langsung mereka boleh melakukan persembahan yang boleh diangkat sebagai bagus untuk kanak-kanak prasekolah. Kalu aku ajar mesti boleh jadi johan karnival prasekolah daerah nanti. OOppss lupa den nak snap gambau budak lelaki kerana terlampau klakau, yang ada cuma pic budak pompuan aja.so tengokje lah eks.Nilai-nilai kemerdekaan harus menjadi santapan kanak-kanak ini agar mereka tahu akan erti kemerdekaan serta kemanisan merdeka itu. Jangan biarkan mereka leka dengan kemodenan tanpa pernah menoleh budaya yang menjadi pegangan kita semua.Semuanya terletak pada tanggung jawab siapa??? jangan ditanya pada siap dan menunding jari pada mereka itu dan ini. Tapi tanya diri sendiri dahulu.Kerana satu jari kita menuding pada mereka, empat jari lagi menuding pada diri kita sendiri.JAZUKULLAH...

1 comment:

~SyaFini Rosli~ said...

Salam,

Mesti seronok tengok telatah budak2 menari. Kita org tua ni...nak menari pun dah kaku. Dok reti. Baru lagi tengok video belajar menari dr KEKKWA. Tapi dok leh ikut step. Huhu. Kaku sungguh.