Sunday, September 9, 2007

Hujan.

Hari minggu disini suram bagiku, aku menghitung detik-detik agar masa itu cepat berlalu, kobosanan yang amat telah melanda jiwa ini. Aku mengadap peti telivision dari pagi hingga ke tengahari, nasib baik rancangan CSI kegemaranku ada 3 siri sekaligus hihihihi. Terubat seketika bosanku. Kawan-kawan yang lain telah lama ke staff room sibuk agaknya ( tapi sebenarnya menyibukkan diri layan blog la upload lagu la dan sebagainya) hihihihi. Aku setia menjadi penunggu setia dihadapan kotak bersuara itu. Asyik dan teruja melihat cara mereka bekerja. Alah iklan plak la... Sementara iklan aku bangun untuk membasahkan kerongkongku mataku terpandang panorama luar... Ah gelap, hujan ke? dalam hati berdoa agar hujan tidak turun kerana pakaian yang ku basuh semalam belum basuh lagi gara-gara semalam gerimis mengundang. Hatiku tak sedap lantas laju sahaja langkahku ke ampaian untuk mengangkat pakaianku.... Kuraba-raba baju dan seluar, alhamdulillah semuanya kering. Selesai aku mengangkat pakaian gerimis mula turun. Tanganku depa untuk menikmati rintik-rintik gerimis itu. Indah dan segar sekali menikmati rintik-rinrik itu. Kusangkakan hanya gerimis.... namun ia semakin lebat, rintik-rintik yang tadi indah mengingah badanku kini bertukar seolah-olah batu-batu menimpa badanku. Aku berlari-lari anak menyelamatkan diri. Pedih terasa ditanganku. Air hujan mencurah-curah membasahi daerah terasing ini... Aku kembali mengadap tv namun puas ku tekan-tekan butang di alat kawalan itu. Habis baterikah ia ( ubat lampu bak kata sofi) mana mungkin... ia baru ditukar oleh en Dw. Atau solar sudah habis, aku melangkah malas ke kotak suis. Emmm isyarat solar masih ada. Aku kembali duduk dikerusi sambil menekan-nekan punat alat kawalan. Oppss rupanya signal astro tiada. Aduh bentak hatiku... Ituulah kelemahan astro bila hujan atau berangin siaranya tergendala. Aku dengan malas melangkah ke staff room....

Hari masih gelap dilangit. Dalam hatiku terdetik adakah hujan ini akan terus berlarutan. Dugaan akan makin bertambah bila hujan melanda. Adakah ramadhan kali ini akan diiringi cuaca lembab.Tahun lepas ramadhan dengan cuaca kering Adakah ramadhan kali ini akan menguji iman kami setelah tahun lepas ramadhan disini kami lalui dengan cuaca yang baik. Mungkin itu ujian yang bakal kami lalui, Aku berdoa agar ramadahn kali ini akan berlalu dengan baik dan kami dapat memenuhkan keberkatan disini... Insyaallah. Hujan satu nikmat, Ramadhan satu keberkatan, Disini satu pengorbanan....

2 comments:

Miss Reen said...

gerimis angen bayu...
syiok tido kalo ujan nih..
oye oye...

Sofi Zainuddin said...

uisk rasa terharu lak cikgu zend mention nama sofi dalam entry nih hikhikhik